Horoskop: univerzum preslikan na čoveka

Horoskop, kako je već definisano u jednom od prethodnih tekstova, odnosi se na stepen, tačnije tačku, koja izlazi na istoku a zove se ascendent, iz koje se razvija, kroz sistem kuća, te pozicije planeta u kućama, slika/crtež, koji je sinonim upravo za reč horoskop.

Da bi se formirala slika čoveka, gledajući kroz natalnu kartu, mora se znati od kog materijala unverzum čoveka gradi, tačnije na šta natalna karta ukazuje kad se vrši analiza.  Astrologija je dosad više puta kvalifikovana kao nauka ili kao veština u zavisnosti od trenutka u kome je trebalo objasniti, ali definitivno joj treba prići kao umetnosti zbog mogućnosti prihvatanja apstraktnih ideja.                                                                                                   Pokušaj da se astrologija stavi u nauke je nemoguć, jer trenutno naučnim napretkom upravlja sirova tehnologija lišena osnovnog duhovnog principa koji glasi:“kako gore, tako i dole“.
Radi se o gornjem ustrojstvu, nebeskom u svakom smislu, koja je slika božanskog odraza u univerzumu, koji se spušta na zemlju. Ova hermetička maksima, najbolje se kroz astrološku simboliku može proveriti u svakodnevnom praćenju horoskopskog mehanizma. Samim tim, astrologija isključuje statističke i slične metode utvrđivanja istinitosti, jer se u pitanja sudbine i božije volje nauka ne može kvalifikovano mešati.
Ljudski život je suviše složen mehanizam uzročnoposledičnih dešavanja koji nadilazi dijalektički materijalizam. Takođe svako ko veruje u evoluciju i pokušava da shvati astrologiju, moraće da odustane od jednog od ova dva suprotstavljena pogleda na život.
U astrologiji nema slučajnosti, već se na neki način radi o razmeni podataka unutar jedinstvenog informacionog polja.
S’druge strane nameće se pitanje slobodne volje čovekove, i naravno usuda, sudbine ili Božije volje. Mi kao društvo skloni smo, zbog višedeceniskog uticaja marksizma, da prvo sklonimo Božanski uticaj, te da se bavimo hipotetikom o čoveku i njegovoj slabašnoj volji.
Jednako pogrešno je stanovište da se Bog bavi svakim od ljudskim bićem ponaosob, koliko je pogrešno smatrati da je ljudska, takozvana slobodna volja nešto apsolutno. Bog se ne bavi ovim svetom nadgledajući svaki pojedini život, jer je zadao sistem sastavljen od dva svetla i pet planeta, odnosno savršeni broj sedam, a taj sistem gradi čoveka i daje mu određene osobine, među kojima je i volja. Naravno ovo čini kroz prizmu planeta, i njihovu osnovu koja se naziva temperament. Od kakvog je čovek materijala, tako će ispoljavati planetarne osobine koje nosi u natalnoj karti, i na taj način će proživljavati svoje odluke, shodno zakonu akcije i reakcije.

Psihologija je preuzela temperament upravo od astrologije koja ga u svom učenju ima kao deo filozofskih učenja i veština o kompletnom ustrojstvu sveta. U ovom tekstu se neću baviti samim temperamentom, već kretanjem i ciklusima iz kojih se temperament derivira.

Model horoskopa koji počinje prvim stepenom Ovna(Zodijak suštinski), naziva se žargonski „prirodni horoskop“, mada ta kovanica nije dobra za upotrebu, jer može dovesti do zabune da solarni znaci imaju veću ulogu u astrologiji nego što jeste. Dvanaest znakova po 30 stepeni jesu osnova svakog astrološkog rada i računanja. Na ovoj temeljnoj osnovi funkcionišu sve karte počevši od mundanih preko elekcionih i horarnih do natalnih.

Prvo što se mora odvojiti u astrologiji jeste odnos znaka i sazvežđa, jer su znaci podela ekliptike na dvanaest jednakih delova po 30 stepeni, dok su sazvežđa nešto drugo. Razlika znaka i sazvežđa nije jedino u precesionom kretanju već i veličini. Astrologija se bavi znacima i njihovim uticajem na natus, bez obzira na trenutnu precesionu razliku u odnosu na zvezdane kostelacije.

Svakom znaku je dodeljena planeta kao vladar, te osim Sunca koje vlada Lavom i Meseca koji vlada Rakom, sve ostale planete imaju dva vladarstva.                                                                                                                                           Sunce-Lav i Mesec-Rak, jesu svetla, samim tim davaoci života, jer se kompletna astrologija bazira na prenosu svetla, odnosno planetama vidljivim „golim okom“. Sama simbolika Sunca-desno oko kod muškaraca i levo kod žena i Meseca koji obrnuto vlada jesu znak da astrologija uslovljava podelu na dva pola i dva principa,Solarni muški, dnevni, vatreni i vazdušni-pozitivni i Lunarni ženski, noćni, zemljani i vodeni-negativni.


U skladu sa ovom podelom planete imaju svoja vladarstva pod muškim i ženskim principom. U kasnijem proučavanju astrologije ova podela je veoma bitna jer deli uticaje i moć planeta u skladu sa elementarnom podelom na dnevne i noćne karte, natuse rođene pod svetlosti Sunca, ili svetlosti Meseca.Ujedno ova podela služi razvrstavanju temperamenta natusa kao polazne tačke u analizi.

Vatreni znaci odgovaraju koleričnom temperamentu, vazdušni sangviničnom, zemljani melanholičnom i vodeni flegmatičnom. Ova četiri elementa i kretanje Sunca naizmenično kroz znake čine osnov horoskopa i osnov „delovanja“ planeta.
Kao osnovni model kretanja uzima se krst, koji formira Sunce, ulaskom u četiri kardinalna znaka, podeljena po elementima.


Ovim krst postaje manifestacija materije koja se rađa iz kretanja kroz vreme, odnosno rezultat nastanka prostora. Ovakvo kretanje je poznato kao smena godišnjih doba, a astrološki se radi o smeni vladavine elemenata i još jednom dodatnom faktoru u utvrđivanju temperamenta natusa.

Podela u gornjoj tabeli je veoma bitna jer razrešava dileme vezane za prirodu znakova zavisno od hemisfere, jer je u momentu kad na severnoj hemisferi počinje leto, na južnoj je početak zime. To ne znači da će u momentu ulaska Sunca u Raka, na južnoj polulopti ući u znak Jarca, već će se taj ulazak u Raka razlikovati po osobinama, što će usloviti razlike u sudbini natusa. Stav koji su neki astrolozi zauzeli, a navode da treba gledati Raka kao Jarca ili bilo koju drugu kombinaciju rezultat je izgubljenog znanja o prirodi znakova, promenom hemisfere.

Kvalitet znaka je sveobuhvatna osobina koja u sebi spaja elemente sa prirodom ponašanja.
Kardinalnost se vezuje za velike promene, i u sebi povezuje taj princip sa četiri elementa. Fiksni znaci teže nepromenjivosti, dok promenjivi uzimaju prirodu svog naziva. Iz ove podele je bitno to što je uzeta analogija kuća, kardinalnom principu odgovaraju I,IV,VII, i X, koje su ugaone kuće, fiksnom pripadaju II, V, VII I XI, odnosno sledujuće, a promenjivom III, VI, IX, i XII, odnosno padajuće.

Elementi su neophodni osnov saradnje planeta, kroz četiri tripliciteta.
Tripliciteti su trigonski povezani znaci istog elementa, od kojih je jedan kardinalni, drugi fiksni a treći promenjivi.
Na primer kardinalni Ovan, fiksni Lav i promenjivi Strelac, što u praksi govori o dobroj saradnji i prihvatanju planeta koje upravljaju znacima istog tripliciteta.

Na ovaj način su svi parametri analize natusa poređeni na svoje mesto, te ostaje pre svega da se proceni temperament,  te da se odatle krene u dalju delineaciju.

2 comments

  1. Da li se u analizi temperamenta natala ta analiza razlikuje u slučaju istog trenutka,ako je mesto različito: jedan je na južnoj,drugi na severnoj hemisferi?

Leave a Reply

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *